زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

موسیقی ایرانی

شما می دونید روی چه اساسی سبزی خوردن ها انتخاب شدند؟ چون با توجه به سلیقه های مختلف بعضی از سبزی ها اصلا خوشمزه نیستند. مهمانان خارجی ما که می خواستند در کارهای خانه به ما کمک کنند پاک کردن سبزی را به عهده گرفتند. نتیجه این شد که همه ی سبزی ها برگ برگ شده و آماده شستن بود ولی در بین سبزی خوردن ها انواع علف به چشم می خورد. اونها تشخیص نداده بودند که کدام سبزی خوردنی و کدام علف است! از ما می پرسیدند خب چرا این سبزی ها(منظورشان علف ها بود) رو نمی خورید؟

برای بعضی از کارهای اداری با خانواده به تهران رفتیم. جایتان خالی که مهمان خانه دایی و عمه بودیم و از پذیرایی گرم و غذاهای خوشمزه شان نهایت استفاده را بردیم. در خانه دایی کلی با هم صحبت کردیم و ماهی شکم پر فوق العاده خوشمزه دست پخت زن دایی را نوش جان فرمودیم!! بعد هم با پسردایی بازی چه کسی، چه وقت ، کجا، چه کار را بازی کردیم و کلی خندیدیم. شب هم مهمان خانه عمه جان بودیم و  شام ویژه عمه جان را هم خوردیم. نگران مهمانان خارجی ما نباشید آنها هم دارند توانایی ما ایرانی ها را کسب می کنند و نمی توانند در برابر غذاهای خوشمزه مقاومت کنند. در خانه عمه هم تا پاسی از شب بیدار بودیم و صحبت نمودیم و به این نتیجه رسیدیم داشتن برادر کوچولو نعمتی است بسیار عظیم! همین جا از همه میزبانان مهربانانمان برای پذیرایی گرم و شاهانه شان تشکر می کنم.

به نظر من که مجسمه ها و تزئینات و گلکاری های پارک های تهران خیلی زیباست.حیف که توی ماشین بودیم و نتونستم عکس بگیرم.


مجسمه ی ابوریحان بیرونی در پارک لاله در شهر تهران


مهمانان ما از موزه های کاخ سعد آباد و نیاوران تهران بازدید کردند و کلی از آثار استاد فرشچیان خوششون اومده و کلی کتاب نگارگری ایرانی و پوسترهای مختلف نقاشی خریدند. از موزه های مختلف کاخ ها و هنر هنرمندان ایرانی در موزه های مختلف مثل موزه آبگینه و موزه برادران امیدوار و آینه کاری و تزئینات کاخ ها و کوشک ها کلی خاطره های خوب دارند. 


موزه آبگینه در کاخ سعدآباد


یکی از مهمانان ما کتاب های نگارگری را ورق می زد و با دقت خطوط و طرح ها رو برانداز می کرد و با اشتیاق می پرسید که اینها سمبل چیست؟ ما هم تک تک شکل ها از جمله گلاب پاش و سه تار و بته جقه و قلیون و چشم زخم و ... رو برایشان توضیح دادیم و هر کدام رو توی خونه داشتیم نشانشان دادیم.

نمونه ای از نگارگری ایرانی

خواهر کوچولو سه تارش را آورد و با این که سال ها پیش دوره آموزشی رفته بود ولی باز هم یادش بود و برایمان کمی آهنگ زد.ساختمان تار و چیدن سیم های آنها برایشان جالب بود. برایشان چند نمونه از آهنگ های محلی گروه رستاک که وسایل موسیقی را نشان می دهد نمایش دادیم. آنها تاکنون از موسیقی سنتی آواز را شنیده بودند و برایشان جالب بود که در موسیقی سنتی دست زدن و آهنگ های شاد هم وجود دارد. آهنگ "لیلی درو وا کن " مویم گروه رستاک را شخصا به آنها توصیه نمودم.در آخر علاقمند شدند که سه تار یا یک وسیله دیگر موسیقی ایرانی را بخرند! فکر کنم که کل یک هواپیما را با خریدها و سوغاتی ها و بارهایشان پر کنند.


سه تار

نظرات 26 + ارسال نظر
مهسا(خاطرات خارجه) چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:30 ب.ظ http://kharejeh.blogfa.com

سلام

من وقتی خودم رو میذارم جای شما استرس میگیرم! آخه خیلی سخته که بتونی مهمون خارجیت رو توی ایران بگردونی و همه چیز رو براش اونجور که باید توضیح بدی..!

تازه با این فرهنگ پایین و ترافیک و آلودگی و ...
من فکر میکنم آدم خیلی خجالت میکشه. درسته ما خیلی چیزهای دیگه داریم که بهش افتخار میکنیم ولی اینچیزا ، غالبه و دیده میشه،...

میشه بپرسم مهموناتون مال کدوم کشورن؟

سلام
آره بابا کلی استرس داره که زشتی ها و بی نظمی ها و حرف های درهم و برهم رو ببینی و بتونی توجیه کنی. البته خیلی هاش قابل توجیه نیست. خودمون هم می دونیم که رفتارهای غلط بسیاری داریم
مهمانان ما از یکی از کشورهای آمریکای لاتین هستند

محراب پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:05 ق.ظ

سلام
از اینکه اومدید تهران وبه ما هم سری زدید خیلی ممنون
ایکاش بیشتر میموندید.

سلام
برای ما خاطرات بسیار خوبی از جمع ها و مهمانی های فامیل به یادگار مانده است.انشالله که سال های سال دل های همه شاد و مهربان باشد و دیدارها و مهمانی ها پابرجا.
شما هم به ما سر بزنید

مشتاق پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:09 ق.ظ

سلام بر گل های آفتابگردان

امتیازات و ارزشهای بسیاری در فرهنگ و آداب و رسوم خودمان
وجود دارد . اگر بجا ودرست بجاآوریم و وبنمایانیم هم خودمان بهتر
میفهمیم و هم میفهمانیم. در همه جوامع انسانی چنین است.
اگر مهمانان هم انصاف داشته باشند میدانند همه جا مثبت و منفی هست .مهم و انسانی نگاه مثبت به ماجراهاست

پر نور و ستاره باران بشوی

سلام
اگر آدم بدون پیش داوری به فرهنگ ها و آدم ها و کشورها نگاه کنه می تونه خوبی و بدی رو کنار هم ببینه

حنا پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:09 ق.ظ

هه هه هه حالا را بگو که توی فرودگاه کلی اضافه بار بهشون می خوره

راستی این گلاب پاش را چه جوری واسشون ترجمه کردی؟؟

البته چون مسیر دور هست مقدار بار مجازشون خیلی زیاده.
خب ما یک گلاب پاش توی خونه داشتیم و نشونش دادیم. اونها گلاب رو می شناسند

فاطیما پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:55 ق.ظ http://3TAYESH.BLOGFA.COM

الکی الکی ما هم باهات یه دور ایران رو چرخ زدیم،خیلی قشنگ بود هم نوشته هات،هم عکس هات.....مرسی واقعا!

ممنون خانوم مهربون. انشالله خودتون هم دوتایی تور ایران گردی تون رو راه بندازین

مهربانو پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:51 ق.ظ http://www.mehrbaanoot.blogsky.com

لیلی عزیزم به من هم افتحار دیدنت رو بده حالا که تا اینجا اومدی عزیز دلم:)

من از دیدن شما خیلی خوشحال میشم. حیف که فرصت کم بود وگرنه که حتما خدمت می رسیدیم

لیلی پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:51 ق.ظ http://www.manamleili.blogfa.com

لیلی موزه آبگینه تو سعد آباد نیست. اشتباه نوشتی گلم

فکر کنم خودش یک خانه جداگانه باشد موزه آبگینه. ممنون از تذکرت

آمارین پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:57 ق.ظ http://amarin.blogfa.com

خب علف که علفه نمیشه خورد ولی خب تشخیص دادن علف تنها از روی تجربه و دونستن اینکه اینا هیچوقت توی سبزی خوردن نبودن امکان پذیره. وگرنه خب اگه سبزی کوهی رو بدن دست من فکر میکنم همه ش علفه.
خوبه که مهموناتون رو میگردونید. این روزا که تهران خود بهشت شده. همه جا پر از گل و با طراوت
راسی سفرنامه ها رو خوندی؟رمزشو تونستی بزنی؟

همین دیگه. من هم منظورم همینه. از روی تجربه و دیدن باید یاد گرفت که چه سبزی کاربردش کجاست.
بلی بلی ،تهران گذشته از ترافیک و شلوغیش پارک ها و تزئینات زیبایی داره.
من براتون پیغام گذاشتم که رمز رو نتونستم استفاده کنم، چون ندونستم انگلیسی یا فارسی است

فهیان پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ب.ظ

خانم بهتون تبریک میگم وبلاگ شما مثل یک سفرنامه سه بعدی میمونه از هر چی مینویسین عکس میذارین تصویر ذهنی ما رو کامل میکنید برای من که مسافر آلمانم یک منبع عالی راستی میگردین یا نه

ممنون خانومی(البته نمی دونم خانوم هستین یا آقا؟)
شما لطف دارین.ای بابا آقای همسر منتظر منه نمی تونم که برنگردم

مهربانو پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:34 ب.ظ http://www.mehrbaanoot.blogsky.com

عزیز تا کی ایران هستی؟برگشتن برات سخت نیست دوستم؟
بنظر میاد با دلتنگی دور بودن راحت تر از بقیه کنار میای ها؟

چون خانواده و فامیلم این وبلاگ رو می خونند من از دلتنگی ها و غصه هام نمی نویسم. وگرنه زندگی من هم مثل بقیه سختی و ناراحتی و غصه داره

مریم پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:17 ب.ظ

من این آهنگ رو بیشتر بهشون پیشنهاد می کنم: لیلا لیلا لیلا عشق مو لیلا! یا لیلا درو وا کن اسممو صدا کن!
چرا من هرکاری میکنم نمیتونم تهرانو دوست داشته باشم؟!؟ ووووووی مورمورم میشه!

ای دختر شیطون
خب تو با ترافیک و شلوغیش سر و کار داری تا با پارک ها و زیبایی هاش

صاب مرده پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:17 ب.ظ http://sabmordeh.wordpress.com/

خداییش چرا علف ها رو نمی خوریم؟

چون درصدی از بز بالاتر هستیم احتمالا

بهار پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:10 ب.ظ

آفرین به شما که چیزای خوب به مهموناتون نشون می دیدن :)

خب چیزهای نا زیبا مثل شلوغی و ترافیک و کثیفی معابر و پیاده روهای تکه تکه شده و آسفالت های کنده شده و سروصدای مردم رو می بینند، باید توجه شون رو به زیبایی ها جلب کنیم

فردا پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:54 ب.ظ http://med84.blogfa.com

دروود بر مارکو!( اشاره به مارکوپولو جان!)
خوبی؟
کلی وقت نبودم که نظر بذارم... رفته بودم خدمت!
همه پستا رو خوندم والا این قد خوب سفرنامه نوشتی و توضیح دادی درباره همه چیز که آدم دلش نمیاد بیاد کامنت جلف و جفنگ بذاره!!! ما هم که ذاتمون با این جور کامنتا بیشتر سازگاره!!
موفق باشی بانوی سفرکن!( کلمه سازی رو حال کردی؟!)
راستی آیا اصلا یادی از آن همسز تنها مانده در غربتت هم می کنی یا نه؟!!

سلام
خوش اومدی. ای بابا چه خدمت جان برکفی بودین شما که این همه وقت طول کشیده؟
شما هر جور راحتی رفتار کن، خیلی خودت رو خسته نکن
بلی بلی ما هر روز و هر شب با ایشان در ارتباط هستیم.

نرجس جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:47 ق.ظ

سلام..خوش به حال مهموناتون که میزبانی مثل شما دارن . . . . میگم دیگه فک کنم قصد نواشته باشن برن کشورشون . . . بهشون پیشنهاد کنین ایران یه خونه بخرن . .

سلام
من هم فکر کنم بهشون خوش گذشته باشه و بخوان تو خونه ما بمونن ولی خونه بخوان بخرن اینقدر بهشون خوش نگذره

ماریا جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:54 ق.ظ

سلام لیلی جان. این مهمانای خارجی از کدوم کشور اومدن؟ حالا واقعا سه تار خریدن؟

سلام
مهمانان ما از یکی از کشورهای آمریکای لاتین هستند.
هنوز چمدون هاشون رو نبستن که ببینن جای خالی دارند یا نه و می تونن وسیله دیگر هم بخرند

لیلی شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ق.ظ http://www.manamleili.blogfa.com

آره یه خونه ست طرفای بازار. 15 خرداد اون ورا

من تو اینترنت دیدم که یک خونه قدیمی است. ولی مهمانان ما در کاخ ها یک موزه مشابه همین بازدید کردند

سپینود شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:23 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

عزیزم / لیلی جونم واقعا تحسینت می‌کنم . کارت خیلی قشنگه . خوب مهمونداری می‌کنی . اونم ار نوع خارجی‌اش .

ممنون خانومی. همه زحمت ها روی دوش پدر و مادرم هست. من که هنری در این زمینه ها ندارم

mina شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:43 ب.ظ

سلام چه وبلاگ جالبی دارید

سلام
ممنون

erica شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:10 ب.ظ http://determined.blogfa.com/

کلا تقابل فرهنگا بنظرم تا حدی جالب میتونه باشه مخصوصا برای اونا شاید بیشتر . سبزی هم خیلی بامزه بود اگر دوست داشتن امتحان میکردن حالا
همه مطالب خیلی خوب بود و برای خودمم تازگی داشت و مهمترینش شاید اینکه من خودم هم کامل نمیدونم این که این سمبل ها نشونه چین باید سر فرصت مناسب پس برم بخونم حتما...

اونها کلی با تردید این سبزی های ما رو امتحان می کنند چون بار اولشون هست که با این طعم می خورند.خودشون هم دارند ولی طعم هاش فرق می کنه.
پس شما هم برو تحقیق کن شاید یک روزی شما هم مورد سوال واقع شوی

فاطمه شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:51 ب.ظ http://2t7p.mihanblog.com/

سلام خوبی؟
حالا که هنوز تو حال و هوای عیدی ، پس سال نو مبارک
میبینم حسابی سرت شلوغه خانمی.

چقدر لحن نوشتنت از ایران مثل یک مسافر بود . مثل کسی که تا حالا اینجا نبوده و موندنی نیست .

میگم چقدر خوبه که میتونی نقاشی ها را براشون تفسیر کنی . من بلد نیستم

سلام.
ممنون
سال جدید شما هم پر از شادی و سلامتی و موفقیت.
واقعا نوشته هام مثل یک مسافر بود؟ شاید چون سعی کردم خوبی ها رو ببینم و بدی ها رو فاکتور بگیرم.
من که بلد نیستم نقاشی ها رو تفسیر کنم فقط می تونم از توی خونه موجودیت ها رو نشونشون بدم

افسانه سادات شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:23 ب.ظ

باسلام و درود و خسته نباشید
لیلی فرهنگ اصیل ایرانی را خوب معرفی کن که اگر به کشور خودشون هم رفتند با تعریف کردنشون طرفدار انی پیدا کند
نگارگری خیلی قشنگ بود و کاخ سعدآباد
من هم رفتم اون جا خیلی زیبا است آدمو می بره توی زمان های پادشاه ها
سبزی ها را تشخیص ندادند اشکالی نداره و درسی می شه برای سفر بعدی شون

امید وارم لبخند همیشه بر لبانت باشد

سلام
این طور که پدر و مادر مهربان من مهمان نوازی می کنند فکر کنم سال دیگر یک هواپیما آدم از کشورشان بیاید.
من کاه سعدآباد رو قبلا رفتم ولی موزه هایش را تاکنون ندیده ام.
برای سبزی ها خود ما هم گاهی از روی بوهایشان تشخیص می دهیم و گاهی با کمک دیگران. تجربه بسیار مفید است در این زمینه
ممنون از دعای خوبتون.الهی آمین

محمد شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:00 ب.ظ

سلام لیلی خانم من واسه امدن المان دارم مشغول میشم لطفا دعا کنید کارم درست بشه ممنون

سلام
انشالله که هر چه صلاح است همان بشود

لیلا یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:57 ب.ظ http://www.daylight.blogsky.com

منم چندروز پیش همسرم رو مجبور کردم پیاده یه جاهایی رو گز کنیم اون که همیشه رانندگی می کرد و خیلی چیزا رو ندیده بود وقتی با خستگی تمام می اومدیم خونه کلی ازم تشکر کرد می گفت نمی دونستم تهران اینقدر زیباست.
حالا چرا اومدی تهران خبر ندادی بیاییم ببینیمت خانم

پیاده روی اگر آدم فرصت داشته باشه خیلی خوبه. هم ورزش هست و هم تماشا ،توی ماشین که هستی انگار از آدم ها و مغازه ها دوری.
انشالله دفعه دیگه که فرصت بیشتر باشه

ا-م یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:17 ب.ظ http://www.engarnevesh.blogfa.com

سلام بر شما دوست عزیز
می بینم حسابی این مهمانان خارجی را درگیر فرهنگ و آثار ایرانی نموده ای. کار خیلی خوبی کردی. ایشالله اینقدر به مهمونهاتون خوش گذشته باشه و خاطرات و تصورات شیرینی پیدا کرده باشند که با نوعی حس عمیق احترام نسبت به ایران یاد کنند و در این میان بدون تردید شما نقش قابل توجهی دارید که می دانم به خوبی ایفا کرده اید.

سلام
ما تمام تلاشمان را کردیم تا خاطره خوبی از ایران و ایرانی و مسلمان در ذهنشان باقی بماند. امیدوارم که خدا هم از ما راضی باشد.

فائزه چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:58 ب.ظ http://faezeh6.blogfa.com

درسته هر کاری حکمتی داره ولی استرس بدی داره

خداراشکر بازم بخیر گذشته

آی گفتی استرس.یادش افتادم که چقدر حالم گرفته شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد