زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

تفاوت ها

چند روز پیش از سال جدید میلادی که آقای همسر برای پر کردن فرم های بیمه جدید به دفتر نمایندگی شان مراجعه کرده بود از متعجب شدن کارمند مربوطه از تفاوت ها می گفت.البته این آقای ویلچرنشین خوشحال و زرنگ رئیس شعبه بوده . به علت مشکلاتی که با بیمه قبلی داشتیم به پیشنهاد خانم الکساندرا(قبلا هم ایشان را معرفی کرده ام، کارمند واحد دانشجویان خارجی دانشگاه است) با این بیمه جدید برای سال جدید میلادی قرارداد بستیم. الکساندرا از قبل تلفنی برای ساعت 11:30 وقت ملاقات گرفته بود و مدارک رو هم از توی اینترنت دیده بود و به ما گفته بود و خودش هم همراه آقای همسر رفت. خانم الکساندرا و آقای همسر با دوچرخه هایشان از دانشگاه به سمت دفتر بیمه حرکت کردند و وقتی رسیدند کارمند مربوطه بهشون گفته باید منتظر بمونید چون 2 دقیقه!! زود رسیدین! و بعد از رسیدن زمان قرار آقای رئیس ویلچرنشین با یک حرکت سریع خودش رو از پشت میز به مراجعین می رساند و خلاصه فرم ها و قرارداد و توضیحات. برای آقای رئیس جالب بوده که در پاسپورت ما غیر از نام خودمون نام پدر هم نوشته شده. در کارت اقامت ما در اینجا فقط نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و آدرس درج شده و نام پدر و یا شماره و کد خاصی در اون نیست. در فرم های مختلفی که از شهرداری تا بانک و اداره مالیات و دانشگاه هم پر کردیم همین مشخصات رو نیاز داشتن. خلاصه اون آقاهه متعجب شده که نام پدر این وسط برای چی توی پاسپورت ثبت شده.البته در برخی کشورها در فرم ها به جای نام پدر، نام مادر درخواست می شود. یعنی هویت هر فرد به نام مادرش می باشد بعد نوع بیمه انتخابی ما بیمه خانواده بوده یعنی یک نفر خانوم یا آقا بیمه می شه و بعد بقیه اعضای خانواده با اون بیمه می شوند و حق بیمه جداگانه پرداخت نمی شود. در بیمه قبلی ما که خصوصی بود هر کدوم مون جداگانه حق بیمه پرداخت می کردیم. که بیمه قبلی به خاطر عدم شناخت ما از انواع بیمه ها انتخاب درستی نبود . خلاصه بعد که آقای بیمه گر!! مدارک همسر رو درخواست می کنه می بینه که نام خانوادگی ما(زن و شوهر) با هم فرق می کنه و دوباره متعجب میشه که در کشور ما موقع ازدواج خانوم ها فامیلی خودشون رو حفظ می کنند.در اینجا اکثرا خانوم ها موقع ازدواج فامیلی شوهر را برمی دارند. البته اجباری نیست. بعد از طلاق می توانند فامیلی شوهر رو حفظ کنند یا به فامیل قبلی(فامیل پدر) برگردند. مثلا خانوم مرکل (Angela Dorothea Merkelصدر اعظم فعلی آلمان) فامیل اصلی اش کزنز بوده و بعد از ازدواج فامیلی شوهرش یعنی مرکل را برداشته  بعد از طلاق از همسر اول و ازدواج مجدد همون فامیل شوهر قبلی رو نگه داشته.خلاصه فکر کنم اگر فرم هاشون چند صفحه اضافه تر بود اون آقاهه از تعجب شاخ هاش گوزنی میشد!
ویژگی های عمومی مردم آلمان را از اینجا بخوانید.

این هم عکس های بازارچه در روز: من فکر می کنم یک سری اجناس مال چین و کشورهای همجوار بود


لباس های گرم


وسایل آشپزخانه


تزئین دکه با برگ کاج


وسایل آشپزخانه از جنس چینی


شمع فروشی


تزئین دکه با برگ های طبیعی کاج

نظرات 29 + ارسال نظر
بسامه یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:45 ب.ظ

شصت جور هم شماره داریم کد ملی.. کد پستی.. شماره شناسنامه.. تازه یه بار من جای کدملی و کد پستی رو اشباه نوشته بودم
تازه فکر کن.. بعضی از فرمهای اینجا تلفن شماره اضافه جهت تماس ضروری هم می خوان
واییییییییییی شمع فروشی من عاشق شمع فروشی ام.. شمع و شمع دون.. الانم کلی شمعدون دارم.. دوستامم برام شمعدون می گیرن.. دیگه اینکه.. اهان.. گفتی جنس چینی.. یه شعر باحال دارم که برات می فرستم یه خرده شما و خواننده ها روانشاد بشید... راستی لیلی.. سلام به مامان خانم برسون.. بابا چرا نمیان.. دلمون تنگ میشه ها...

کد منطقه رو ما اینجا داریم ولی بقیه شماره ها رو نه. البته شماره پاسپورت رو موقع تمدید ویزا ازمون خواستن. شماره تلفن ضروری میشه شماره آتش نشانی را داد؟
این همه شمعدان می خوای چیکار کنی؟ کی روشن می کنی؟
سلامت باشین خانومی همه میان و میرن اینجا شما هم که دیگه باسابقه ترینی از خودمون حساب میشی

بسامه یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:47 ب.ظ

نه تنها پیرهن از چین بیاریم
که اقلامی خفن از چین بیاریم

برای رفع مشکل از جوانان
در این فکریم زن از چین بیاریم!

کفن پوشان راه محو فقریم
ولی باید کفن از چین بیاریم

دکانها مملو از پوشاک چینی است
از این پس رختکن از چین بیاریم

اگر آن چیز نیکو را لولو بُرد
نکن شیون لَبَن از چین بیاریم

چراغ مه شکن وقتی نداریم
چراغ مه شکن از چین بیاریم!

هزار و صد تومن لازم اگر شد
هزار و صد تومن از چین بیاریم!

ولی، شاید، اگر، داریم، اما
یقینا، واقعا از چین بیاریم

گلاب قمصر کاشان گران است
بیا مُشک خُتن از چین بیاریم

به هر صورت به سود ماست کلا
اگر حتی لجن از چین بیاریم

به جای رستم دستان و سهراب
اساطیر کهن از چین بیاریم

برای شاعران الفاظ کمیاب
جُعَل، حِربا، زغن از چین بیاریم

پر طاووس در دنیا گران است
دماغ کرگدن از چین بیاریم

اگر با زلزله تهران فرو ریخت
دوباره یک پکن از چین بیاریم

دموکراسی فراوان اولا هست
نباشد ثانیا از چین بیاریم

دهنها خسته شد از نطق هامان
یدک باید، دهن از چین بیاریم

ترقه، فشفشه، باروت، موشک
خطرناکه حسن! از چین بیاریم

خلاصه جنس کشور گشته چینی
فقط مانده وطن از چین بیاریم

بیا تا دست یکدیگر بگیریم
و سر تا پا بدن از چین بیاریم

به هر صورت سیاست اینچنین است
به ما هر چی بگن از چین بیاریم

زینب دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:01 ق.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلام لیلی جون.چه جالب.مغازه ها باتزئیناتشون ادموجذب میکنن.

بله خانومی تزئینات یک روش جذب مشتری است(البته گول زدن هم گاهی میشه به جای جذب گفت!)

kaveh دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:54 ب.ظ http://kavehidea.jux.com

با درود

مطالبتون رو دنبال می کنم
خیلی خوب میشد اگر توضیحی درباره بیمه های آلمان به طور مختصر میدادید

با سپاس

سلام
چه بی سر و صدا میاین و میرین
من قبلا پستی برای بیمه در آلمان با توجه به اطلاعاتم نوشته ام

گلهای زندگی من دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:26 ب.ظ httphttp://golhayezendegiyeman.blogfa.com/

چه جالب که به همین اندازه مشخصات راضی هستند میدونی لیلی جان امسال برای ثبت نام مدرسه هم یه فرم مشخصات کامل دانش آموز وپدر ومادرشو داشتیم پر کنیم وهم میزان تحصیلات پدر بزرگ ومادر بزرگها رو
به به چه عکسایی کلی کیف کردم ممنونم عزیزم

جدی میگین؟ مشخصات تحصیلی پدربزرگ و مادربزرگ؟ مگه می خوان چیکار کنن توی مدرسه؟
قابل شما رو نداره خانوم مهربون

سایه دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:11 ب.ظ

جالبه
خیلی با حاله که عادت به ناله نداری
من مطمینم که زندگی بی مشکل وجود نداره آخه دنیا جای یادگیریه .راجب دوستت که در هلنده ممنون که اهمیت میدی

من اعتقاد دارم چیزی که برای خودت نمی پسندی برای دیگران هم نخواه(حدیث امام علی) و چون خودم از آدم منفی بین و ناله کن خوشم نمیاد برای بقیه هم ناله نمی کنم
بله خانومی

زهرا دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:04 ب.ظ http://az-be.persianblog.ir

این نام پدر برای کانادایی هم جالب منتها اونها چون مهاجرت و اینا زیاد دارن براشون قابل درک شده دیگه! البته خوب فلسفه نام پدر با اوجه به فرهنگ اسلامی که در ایران هست قابل درک. اما اینکه ما فامیلی خودمون رو بعد از ازدواج نگه می داریم نشون میده ماها خیلی مترقی تریم تو این یه قلم

این آقای رئیس هم احتمالا تا حالا خارجی ندیده بوده وگرنه اینجا هم خارجی کم نیست.
این مورد رو هم همیشه من سرکلاس با افتخار توضیح میدم

بابایی دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:06 ب.ظ

سلام وبازهم سلام

جالب و مفید بود ممنون از این اطلاعات ذیقیمت

سلام و صد سلام
خواهش می کنم

مامان دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:12 ب.ظ

جالب بود.خوشم اومد.

قابل نداره

رادمهر و مامان دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:19 ب.ظ http://radmehr435.blogfa.com

خوبی لیلی جون انشالله شرکت بیمه ای خوبی رو انتخاب کرده باشین نام مادر خوبه در برخی فرمها درخواست میشه من تا به حال فرمی که اسم مادر رو بخواد پر نکردم
از بازارها خیلی خوشم اومد انشالله ببینم

الحمدلله ما خوبیم. ان شالله که این شرکت بیمه دیگه برامون دردسر نداشته باشه. در کشور ما که فکر نمی کنم در فرم ها نام مادر بخوان ولی برخی کشورها فقط نام مادر رو می خوان و با پدر کاری ندارن
ان شالله

نرگس سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:02 ق.ظ

عکس‌ها قشنگ بودند! ممنوووووونم!

قابل شما رو ندارن

مریم سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:37 ق.ظ

ای آلمانیای سوسیس خور!
تخم مرغ خوبه! من راضیم!!!

بابا سوسیس غذای به این راحتی چرا وایسن پای اجاق گاز قیمه و قورمه بپزن!
تخم مرغ هم خوب و راحته

زهرا - گل بهشتی من سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:00 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

فکر میکنم مطالعه همین تفاوتها میتونه یه سرگرمی جالب باشه .

فرهنگ و آداب و رسوم هر کشوری با کشور دیگه فرق می کنه شرق و غرب دنیا که دیگه هیچی!
آره آشنا شدن با تفاوت ها و شباهت های دیگران جالب انگیزناک هست

سمیرا سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:40 ق.ظ http://satiar2008.blogfa.com

وبلاگ جالبی دارید ....خوشحال شدم از اشناییتون

ممنون
من هم همین طور خانومی

صبا سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:33 ق.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir

چه جالب،
البته من بیشتر جذب لینکی شدم تو نوشته هاتون بود و در مورد آلمان ها اطلاعات داده بود.

اون مطلب توصیف آلمان ها از خودشون هست من نقشی نداشتم!!

سایه سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:04 ق.ظ

یادم رفت بگم که شمع فروشی خیلی خوشگل بود .من عاشق شمعم

قابل شما رو نداره، حالا شما این شمع ها رو کجا روشن می کنید؟

فاطمه سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:09 ب.ظ http://2t7p.mihanblog.com/

سلام
"باید منتظر بمونید چون 2 دقیقه!! زود رسیدین!" چقدر جالب !!! اینجا که هرچه دیرتر بری به نفعته آخه کمتر معطل میشی

دقیق مطمئن نیستم ولی شنیدم برای ذخیره بانک خون بچه ها در ایران فقط نام مادر را ثبت میکنند

سلام
برای ما هم عجیب بود این وقت شناسی دقیقه ای!
جدی ؟چه جالب که یک جا نام مادر مهم میشه

همطاف یلنیز چهارشنبه 25 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:08 ق.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
.
ممنون برای لینک ویژگی های آلمانها / خودمونیم برای عاداتشونم آمار دقیقی دارند ها/
.
برقرار بمانید و راضی ^_^

سلام
خواهش می کنم،این آلمان ها ملت حساب و کتاب میلیمتری هستند دیگه!
ان شالله

سیمرغ پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:39 ق.ظ http://janemoshtagh.mihanblog.com

سلام.اون دو دقیقه برا منم خیلی جالب بود البته به شرطی که بازی تبلیغاتی وبازار یابی نباشه!!!! باقی جریانات مربوط میشه به نگرش حقوقی هر کشور به مسئله نصب ......

سلام
این هم محتمل هست. ولی به نظرم برای جلب مشتری باید احترام بیشتری بگیرن!
بیشتر به فرهنگ و قانون هر کشور برمیگرده و این تفاوت هاش جالبه

آریا پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:34 ب.ظ

من هم یادم رفت بگم که پیغام قبلی خصوصی بود:)

من حواسم بود

عطیه پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:16 ب.ظ

سلام عزیزم. موضوع خیلی جالبی بود. کاش ماهم یه کم از این نظر عوض بشیم .
شاد باشی همیشه

سلام خانوم خانوما
احوال شما؟ از این طرفها؟
اخلاق خوب رو آدم باید یاد بگیره
شما هم شاد و تندرست باشی خانومی. سلام برسون

سایه پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:53 ب.ظ

من وقت تمرکز. شمع. دوس. دارم. یا احوالات روحانی

کامنت تلگرافی اول فکر کردم نکات کنکوری رو مشخص کردین!!
من وقت تمرکز یکی مثل شمع کنارم باشه که هی مدلش عوض بشه کلا درس و تمرکز رو ول می کنم و میشینم شمع رو تماشا می کنم

سایه جمعه 27 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:08 ق.ظ

بازم سلاام کیبورد عوض شده تا من عادت بکنم غلط املایی هم میتونی پیدا کنی

سلام
مهم نیست ما گیرایی مون بالاست منظور شما را با وجود غلط هم می فهمیم

سایه جمعه 27 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:35 ب.ظ

دلم تنگه. حوصله ندارم. گاهی یه جزیره دور افتاده لازم میشم.نخندین بهم

آدم دلتنگ بره توی جزیره که بیشتر دلش تنگ میشه! بیا بین آدم ها در دل جمعیت

آریا شنبه 28 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:47 ب.ظ http://aalmaan.blogfa.com

آریا;)

بهار سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:18 ب.ظ

سلام لیلی جان خوبی؟
می خواستم یه خواهشی ازتون بکنم.منم آلمان زندگی می کنم و قصد ادامه تحصیل دارم.میشه لطف کنی درمورد دانشگاههای آلمان و درس خوندن اونجا و خلاصه امتحان و یا هر چیزی که ذهن من و امثال من رو روشنتر کنه یه پست بذاری و تجربه هات رو با ما در میون بذاری؟
راستش یه جورایی استرس دارم و نمی دونم دانشگاههای اینجا چظوره و من می خوام به زبان آلمانی ادامه تحصیل بدم. شما به چه زبانی می خونید؟

سلام خانومی
اگر نظر من رو می خوای درس خوندن به زبان آلمانی خیلی سخته و پذیرش رو اگر بتونی به انگلیسی بگیری کارت خیلی راحت تره. چون نوشتن تز به زبان آلمانی با اون گرامر پیچیده مشکله.
اگر قصد موندن در آلمان داری بهتر از تحصیلات دانشگاهی دوره های مختلف فنی و حرفه ای هاشون هست که می تونی مرتبط با علاقه ات کلاسش رو بری تا بتونی باهاش کار کنی. و بعضی هاشون توی ایران هم استقبال میشه. صرف مدرک داشتن به درد نمی خوره

تهمینه پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:57 ق.ظ http://vaghtimamanmishi.persianblog.ir

دو دقیقه زود رسیدینباید بیان اینجا وقت دکتر بگیرن ببینیم چقدر دووم میارن!!!!

البته اینجا هم دکتر معطلی داره. ولی خب بقیه جاها مثل بانک نه

بهار جمعه 4 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 ق.ظ

مرسی عزیزم از جوابت
لیلی منظورت اینه که برم Fachhochschule?
البته من درخواست دادم واسه دانشگاه و حدود یک ماه دیگه جواب می گیرم.منظورم این بود که نحوه امتحان گرفتنشون وزمان برگزاریشون یا نحوه برگزاری کلاسا و... چه جوریه و چه فرقی با ایران داره؟

من نمی دونم شما می خواین برگردین یا توی آلمان زندگی و کار کنید. برای همین باید دید که بازار کار در هر کدوم کشورها چگونه است
آخه رشته های مختلف امتحان و نمره دهیشون فرق می کنه. بعضی رشته ها امتحان پایان ترم نداره و نمره از سمینار کلاسی و پروژه و تحقیق داده میشه. امتحان کتبی هم بسته به رشته به مهارت زبانی بستگی داره که بتونی جمله ای که مد نظرت رو به زبان غیرمادری بنویسی. امتحان هاشون 4 ساعتی هم هست.

تاتا چهارشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:40 ق.ظ

سلام
من هم می خواستم بنویسم چه خوب بود در مورد بیمه های مختلف آلمان با توجه به تجربه جدیدت بنویسی
مرسی

سلام
قبلا پستی برای بیمه نوشته بودم باید اون رو تکمیل کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد